Traductor

divendres, 16 de novembre de 2012

RECURSOS INHUMANS (VIII)

Circular UOB 134/2012


L’empatia ajuda a resoldre els conflictes. Un bon exercici pràctic per diagnosticar bé els problemes consisteix en fer l’esforç de posar-se a la pell de l’altra part per mirar d’entendre els arguments i les motivacions de la discrepància. Aquest exercici promou la imaginació, acosta posicions i, sobretot, transforma els subjectivismes en objectivitat. D’aquesta manera es pot ordenar millor la conversa, crear pautes per desglossar tots els punts d’un problema, posar fites a assolir de manera progressiva i amb un calendari d’objectius i moderar la negociació en curs. L’aspecte més important d’aquesta acció de posar-se virtualment i temporalment a l’altra banda ja és un fet molt positiu, perquè obliga i compromet a la reciprocitat.
Cal objectivar i concretar els subjectivismes. Les crítiques, les queixes i, sobretot, les reclamacions són oportunitats d’obtenir una major implicació de qui les formula. L’exemple clàssic, en el món de les Relacions Laborals, és la tradicional sol·licitud d’increment de sou o categoria. És habitual que una persona consideri que està poc reconeguda. Tothom té la tendència a comparar-se amb qui té més categoria i, això no obstant, fa menys feina. Ningú, en canvi, no es compara amb qui fa més feina i està més mal pagat. Per això aquest tipus de reivindicació solen generar insatisfacció a totes les parts. Una solució efectiva, consisteix a aprofitar la petició de recompensa per transformar-la en reptes concrets. En comptes de negar la sol·licitud i frustrar les expectatives laborals de la persona que aspira a veure més valorada la seva feina, es poden posar fites a assolir en un termini prudent, amb la condició de, si se superen els objectius, establir algun tipus de reconeixement satisfactori.
Les promeses s’han de complir. La credibilitat empresarial és la clau de volta de la confiança laboral en la Direcció. És fonamental mantenir el màxim rigor en els anuncis i respectar escrupolosament allò que s’ha indicat a qualsevol treballador. En els darrers temps, en el cas concret de Sa Nostra, la professionalitat de la Direcció no existeix i s’ha desfet el rigor empresarial. Per no fer simples declaracions abstractes, ens podem referir a dos exemples concrets.
a)    Les consolidacions de les categories. Les convocatòries (quan n’hi havia per brindar transparència i afavorir la igualtat d’oportunitats) solien marcar, entre les condicions del lloc de feina a cobrir, el calendari de consolidació de la categoria. En general, com a criteri comú, el període que havia de transcórrer per assolir la categoria era de tres anys. Durant aquest temps, únicament es percebia el salari com a complement econòmic, però mantenint la categoria anterior. El fet que l’empresa anunciàs que, als tres anys, es consolidaria la categoria no era fruit de la casualitat. A banda que en alguns casos ja pugui venir definit en els Convenis Col·lectius, els tres anys són els que estableix la legislació vigent per consolidar qualsevol “condició més beneficiosa”.
b)    Els contractes s’han de respectar sempre. Un fet molt greu i injust que està patint una part de la plantilla de Sa Nostra deriva de l’incompliment empresarial dels contractes. Abans que, unilateralment i de manera extravagant, la Direcció decidís bloquejar la desvinculació de les persones de les Balears que ho havien sol·licitat, l’empresa havia establert compromisos contractuals. En la majoria de casos eren convenis verbals (que, legalment, obliguen igual que els escrits), però també n’hi ha de molt més contundents amb la notificació escrita. Tant els verbals com els escrits que es presentin a l’empara de la Justícia tenen bones perspectives de resolució favorable, però simultàniament provoquen que el descrèdit de la Direcció faci perdre tot el respecte de la plantilla i origini el relleu dels responsables. Sempre ha estat així històricament i el cas de Sa Nostra és paradigmàtic i exemplificador. 
(...)

Descarregar circular completa en PDF - Català
Descargar circular completa en PDF -Castellano

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.